KATA
PENGANTAR
Puji Syukur kehadirat Allah SWT, karena berkat
rahmatNya penulis dapat menyelesaikan tugas akhir dalam menganalisis cerita
rakyat “Air 3 Rasa” untuk memenuhi tugas semester dalam mata kuliah “Pengkajian
Prosa Jawa Modern.”
Penulis juga mengucapkan terima kasih kepada
pihak-pihak yang ikut terlibat dan membantu dalam penyelesaian tugas ini,
terutama kepada bapa Drs. Sukadaryanto, M.Hum. selaku dosen saya dalam mata
kuliah ini.
Cerita rakyat yang berjudul Air 3 Rasa merupakan
cerita rakyat dari kabupaten Kudus yang menceritakan perjalanan seorang Ulama
yang bernama Syeikh Hasan Sadzali untuk menyebarkan agama Islam di Indonesia
khususnya tanah Jawa namun perjalananya tidak mudah, banyak penjarah-penjarah
yang mencoba utuk melukai Syeikh Hasan Sadzali sampai akhirnya Syeikh Hasan
Sadzali menemukan alas dan kemudian dinamakan Rejenu yang artinya tempat untuk
bertirakat. Di alas Rejenu rombongan Syeikh Hasan Sadzali menemukan sumber mata
air yang mempunya 3 rasa berbeda-beda yang dipercaya sebagai maul hayat, maul
donya dan maul hilmi. Dan sampai akhirnya Syeikh Hasan Sadzali menetap di alas
tersebut sampai akhir hayat.
Dari cerita tersebut, penulis tertarik menganalisis
cerita rakyat ini sesuai dengan fungsi pelaku, motif pelaku dan motif cerita.
Dalam penulisan ini, penulis menyadari masih banyak
kekurangan baik dalam struktur penulisan dan materi. Maka dari itu, kritik dan
saran pembaca akan sangat bermanfaat untuk penyempurna tulisan ini. Semoga
tulisan ini akan bermanfaat dan menambah referensi pembaca.
Semarang,
12 Desember 2013
Penulis
DAFTAR
ISI
Kata
Pengantar ……………………………………. ii
Daftar
Isi ……………………………………. iii
Cerita
Rakyat Air 3 Rasa …………………………………….
01
Fungsi
Pelaku dan Motif Pelaku ……………………………………. 12
Motif
Cerita ……………………………………. 19
Dokumentasi ……………………………………. 20
Lampiran-lampiran
(data Narasumber)……………………………………. 22
Daftar
Pustaka …………………………………….
Air
3 Rasa
Dhaerah lor Kudus wis kondhang karo wisata alam lan
agamane, panggonane ning lereng Gunung Muria kang biasane kasebut colo. Ning
colo akeh pasarean-pasarenanipun tiyang-tiyang kang dipercaya jaman mbiyen
nyebarke agama Islam (syiar).Tuladhane pasareanipun Raden Umar Said, yang
kondhang sinebut Sunan Muria.Salah sijine saka Walisanga kang nyebarke syiar
ning dhaerah kana.Akeh para peziarah kang ziarah mrono.
Ora adoh saka makam Sunan Muria, ana Makam maneh
kang biasane peziarah uga mampir mrono. Ning desa Rejenu kuwi wonten
pasareanipun Syeikh Hasan Sadzali, sing dipracaya uga nyebarake agama Islam
ning Jawa. Sebelah pasareanipun Syeikh Hasan Sadzali ana banyu kang dipercaya
duwe rasa 3.Banyu-banyu kuwi saka sendang kang ukuran diameter kurang saka
setengah meter, sendang kang bentuke setengah bunder. Ana 3 sendang ning kunu,
antara sendang siji lan sijine jarake mung sak jangkahan nanging anehe banyu
saka sendang-sendang kuwi duwei rasa kang beda-beda. Ana rasa asin, rasa kaya
bayu sprite lan ana sing rasane kaya dudoh klopo. Banyu-banyu kuwi dipercaya
masyarakat yen ana khasiate kanggo obat penyakit, nglancarake rezekine lan
supaya duweni wibawa ning awake yen kene ngombe banyu kuwi.
Rasa ing banyu kuwi bergantung awake dhewe sing
ngrasake kepriye. Akeh wong-wong uga sing ngrasake beda-beda. Yen awake dhewe
percaya karo khasiate banyu kuwi lan nglakoni tirakat serta usaha mesthine
khasiate bener anane.
Khasiate banyu kuwi wis sumebar tekan ndi-ndi, ora
sitik wong-wong padha teka mrunu. Saka Kudus dhewe akeh, luar kota, luar Jawa
nganti wong londo ana sing teka mrono. Manurute Pengurus kono, saben dinane ana
kurang luwih 50 wong kang teka ning Rejenu. Sing padha teka mrunu ora mung ning
air 3 rasa nanging uga ziarah ning pasaranipun Syeikh Hasan Sadzali. Akeh
wong-wong kang lagi ana musibah padha teka lan tirakat ning kompleks Air 3
rasa. Pirang wulan kepungkur, ana wong kang mrono lagi bangkrut usahane trus
wong kuwi tirakat ning kono lan adus kanggo banyu ning air 3 rasa kuwi banjur
niat mantepke atine nyuwun marang Gusti supaya usahane diwenehi kelancaran
maneh. Lan ora suwe, usahane lancar maneh. Kuwi uga diselingi usaha kang ora
gampang.
Critane, dhek jaman biyen banget ning lor pulau Jawa
ana 5 Gunung kang arane Gunung Muria, Gunung Argo Jembangan, Gunung SaptoArgo
kang biasane sinebut Gunung Abiyasa, Gunung puncak 29. Saben Gunung ana
sendang-sendange, salah sawijine sumber air 3 rasa sing ditemokake kaliyan
Syeikh Hasan Sadzali.
Nalika jamane Nuswantara , utamane iseh dicekel
karajaan Singasari, ana sosok dari Gujarat saka daerah Thailand negara bagian
siam dikongkon nyebarake lan ngajarake agama Islam Indonesia khususe ning pulau
Jawa ing amarga ning Indonesia agama Islam durung ana kang ngajarake.
“Hasan Sadzali, kono syiar’o ning Indonesia utamane
ning Jawa. Jawa kuwi kuasa” perintahe dhuwurane Syeikh Hasan Sadzali.
“Inggih, sendika dhawuh” jawabanipun Syeikh Hasan
Sadzali.
“Ojo nganti syiar terang-terangan, syiar’o
ndhelik-ndhelik supayane ora ketangkep karo prajurit kerajaan kono” printahe
dhuwurane Syeikh Hasan Sadzali.
Syeikh Hasan Sadzali ora suwi saka perintah
dhuwurane, langsung mangkat ning Nuswantara lan syiar nyebarake ajaran Islam.
Syeikh Hasan Sadzali pancen mula-mula syiar ndelik-ndelik supayane ora
konangan. Ning perjalanan, akeh kang melu Syeikh Hasan Sadzali utawa dadi
muride.
“Kula angsal ndherek panjengan Yai?” ngendikane
salah sijine wong kang ketemu nalika nyebar syiar .
“Iya, oleh-oleh wae.Kowe sapa?Asalmu saka ngendi?”
jawabanipun Syeikh Hasan Sadzali.
“Nama kula Ali Murtanda Yai, kula tiyang Arab”
jawabane Ali Murtanda.
“Kepiye kowe bisa tekan kene?Opo tujuanmu ning bumi
kene?” pitakonipun Syeikh Hasan Sadzali.
“Kula dagang wonten mriki, kula remen kaliyan
caranipun Yai ngajaraken Islam wonten bumi mriki. Dados kula kepingin ndherek
Yai syiar, kula pingin dados muridipun panjengan Yai” wangsulane Ali Murtanda ,
wong Arab kang ninggalake Arab kanggo dagang ing Indonesia.
“Iya-iya, melua aku”
Tekan ning Jawa, syiar dilakoni kanthi
terang-terangan. Ngathi kerajaan Singasari krungu yen ana wong saka Gujarat
syiar agama Islam ning tanah Jawa. Singasari ora terima yen panggonane dikuasai
karo wong liya, mula kuwi prajurit Singasari diprentah dening raja kanggo
nggoleki banjur ditangkep lan bakalan dipateni wong kang nyebar syiar kuwi.
“Para prajurit, kono golekana wong kang nembe
nyebarake agama Islam ning dhaerah jawa tengah” ngendikane raja
“Sendika dawuh”
Prajurit
Singasari langsung mangkat nggoleki wong kuwi mau ning tanah jawa.
Krungu kabar yen Singasari nggoleki Syeikh Hasan
Sadzali, rombongan Syeikh Hasan Sadzali pikantuk saran yen rombongan Syeikh
Hasan Sadzali kudu moro ning daerah Lor Jawa.
“coba o lungga ning lor jawa, ning kana ora bakal
ana kang bisa nemukake rombongan iki” sarane kyai
“lha napa kudu ning lor mrika yai?” pitakone Ali
Murtanda
“ wis, kana ndang mangkat! Precaya karo omonganku
ya?”
“inggih. Kula lan rombongan ini nyuwun pamit”
Rombangan kuwi langsung mangkat.Tekan dhaerah Lor
Jawa, rombongan kuwi mandeg leren ning alas ning dhaerah Gunung.
“Wis wayahe sholat, ayo ndang mangkat sholat”
ngendikane Syeikh Haszan Sadzali
“Iya, ayo-ayo ndang do njipuk wudhu” teruse Ali
Murtanda salah sijine muride Syeikh Hasan Sadzali kang seko Arab.
“Lha, wudhunipun wonten pundi yai? Mboten wonten
sendang” pitakone muride Syeikh Hasan Sadzali.
“Kono do golek sumber banyu ning sekitaran kene wae,
yen ora ono yo tayamum disik” ngendikane Syeikh Hasan Sadzali.
“Inggih yai”
Murid-muride utawa pengikute pada golek banyu ning
daerah sekitaran alas rejenu. Ora adoh seko panggonan, Syeikh Hasan Sadzali lan
muride sing jenenge Ali Murtanda sing seko Arab mau nemu 3 sendang.
“ Ning kene ana sendang, padha mrene o. Wudhu ning
kene” Pambengoke Ali Murtanda.
“Haaaa???Apa???? Iyaaaa. Iki padha mrunu” jawabane
murid-murid sing liyane.
Kabeh murid-murid wis padha kumpul ning Sendang
kuwi,
“Yai, toya wonten sendang niki raosipun asin” Ujare
Ali Murtanda nalika wudhu ning sendang kang pertama.
“Yo, jajal o ning sendang sing sebelahe”
Ngendikanipun Syeikh Hasan Sadzali.
“Sami Yai, sendang ingkang niki raosipun nggih wonten
raos clekit-clekitipun” jawabane Ali Murtanda.
“Pindah o ning sendang sing ke3, sendang jejere
kuwi” prentahe Syeikh Hasan Sadzali.
“ Inggih yai”
Ali Murtanda wudhu terus ngomong “ Yai, sendang niki
raosipun samu toya degan”
“ Lha kok aneh ya. Ana 3 sendang lan panggone ning
jejeran nanging rasa banyune beda-beda. Banjur kepriye ya?” ujare salah
sawijine muride Syeikh Hasan Sadzali.
“ Lha ngunu kuwi kersane Gusti. Gusti kang nyiptake
kabehane ning donya iki” ngendikane Syeikh Hasan Sadzali.
Wiwit kuwi, banyu 3 sendang kang rasane beda-beda
duweni arti maul hayat, maul donya lan maul hilmi. Sing dipercaya kanggo obat
ning sendang pertama, kanggo rezeki ning sendang kang ke2 lan kanggo kewibawaan
ning sendang ke3. Nanging tetep wae, ngunu kuwi yen dipercaya lan nindakake
tirakat yo menawa bisa manjur. Ajaibe uga, sendang kuwi resik seka kewan-kewan.
Yen ana kewan serangga (nyamuk, jangkrik, coro, uget-uget), cacing, lsp bakalan
mati yen mlebu ning sendang kono.
Wiwit nemukake sendang 3 rasa kuwi, Syeikh Hasan
Sadzali lan rombongane dadi manggon ning alas kuwi amarga ngira yen alas kuwi
bakalan aman lan ora kejamah karo prajurit-prajurit Singasari. Banjur dhaerah
kuwi dijenengi Rejenu, kang nduweni arti panggonan kanggo ngresenu, ngresula
utawa panggon tirakat, panggon panyuwunan, panggon wong-wong pada tapa.
Rombangan gotong royong gawe masjid ning cedhake sendang kuwi lan padhepokan.
Para prajurit kang nggoleki rombongan Syeikh Hasan
Sadzali, wis nggoleki tekan ning ngendi-ngendi nanging ora bisa ketemu.Singasari
sansaya wedi yen ajaran agama Islam akeh kang melu.
“Banjur kene kudu golek kyai kuwi neng ndi maneh
ya?” pitakone prajurit Singasari
“Lha yo, kabeh wis digoleki nanging iseh wae ora
ketemu.”
“Pie ya, awit saka kutha nganthi desa. Awit saka
alas nganthi gunung nanging ora ana”
“Apa kene balik wae menyang Singasari banjur matur
yen ora ketemu wonge?”salah sawijine prajurit pitakon mangkana.
“Aku wedi yen Raja murka”
“Ya wis, ayo diteruske maneh kene sing goleki”
“iyaa. Ayo-ayo” semahure kaber prajurit.
Ora adoh saka alas Rejenu ana padhepokanipun Sunan
Muria. Akeh kang pracaya menawi Syeikh Hasan Sadzali menika gurunipun Sunan
Muria, Sunan Muria kerep sowan ning alas Rejenu amarga padhepokanipun Sunan
Muria cedhak karo padhepokanipun Syeikh Hasan Sadzali.
Nalika pusakanipun Sunan Muria ilang, Sunan Muria
nyuwun tulung marang Syeikh Hasan Sadzali kanggo nemokake pusakane. Tirakat
ning alas Rejenu nganti pirang-pirang dina, Syeikh Hasan Sadzali nemu sapa kang
nyolong pusakanipun Sunan Muria. Banjur Syeikh Hasan Sadzali ngendika yen sing
nyolong kuwi Suronggoto, muridipun Sunan Muria piyambak. Suronggoto dadi
muridipun Sunan Muria amarga duweni kapinginan dadi sesandingane ponakanipun
Sunan Muria kang ayu banget. Banjur bareng wis dadi murid lan Suronggoto
nembung marang Sunan Muria yen tresna marang ponakanipun nanging ponakanipun
ora gelem nerima panglamare Suronggoto. Suronggoto kuciwa lan dendam banjur
Suronggoto nyolong pusakanipun Sunan Muria. Kuwi mau alasane Suronggoto nyolong
pusakanipun Sunan Muria.
Kebeneran, pas suasana lagi ora apik, Sampokong teka
ning colo Muria lan ngaku-ngaku kapingin merguru marang Syeikh Hasan Sadzali.
Dikira duweni niat kang apik, Sampokong di terima marang Syeikh Hasan Sadzali
dadi muride nanging yen sebenere Sampokong uga duweni tujuan arep syiar agamane
ning dhaerah kuwi.Sampokong ngerti yen ana sing nyolong pusakanipun Sunan
Muria, banjur ngomong mangkene “ Lha ngopo kok ora dipateni wae Suronggoto?
wong duweni tindak tandhuk kang ala”
“husssttt….ojo ngomong mangkana. Dirembuk lan
dimusyawarahke yo kan apik” jawabanipun Syeikh Hasan Sadzali.
“Lha piye to yai, niki wonten racun. Mpun diracun
wae wong kuwi” ujare Sampokong.
Para murid-muride Syeikh Hasan Sadzali lan Sunan
Muria padha nggoleki Suronggoto. Banjur wis kecekel lan digawa ana
padhepokanipun Sunan Muria. Syeikh Hasan Sadzali lan Sunan Muria wis ngenteni
ning kana.
“ Karepmu ki opo? Bisa-bisane kowe nyolong pusaka
kuwi?” pitakonipun Sunan Muria.
“ Kula mboten nyolong Yai, saetu” mungkire
Suronggoto.
“ Uwis-uwis, ngaku o kowe iki! Opo hukumanmu bakalan
luwih abot yen kowe ora ngaku” wangsulanipun Syeikh Hasan Sadzali.
Nanging wis diancem kaya mangkana, Suronggoto tetep
wae iseh ora ngaku lan gawe Syeikh Hasan Sadzali lan Sunan Muria muntab utawa
ngamuk.
“ Wis, kowe iki ora ngaku? Ora gelem ngaku?Kabeh
bukti kie wis nunjuk yen kowe kie sing nyolong pusakaku” Sunan Muria mbentak.
Suronggoto gur meneng.
“ Mulai sakiki, kowe bakalan dadi yuyu ning dhaerah
laut lor Jawa” ngendikanipun Syeikh Hasan Sadzali.
“ Iya, saklawase ora bakal iso ngubah wujudmu dadi
manungsa” Sunan Muria nambahi.
“Inggih Yai, ampun. Nggih kula ingkang mendhet
pusakanipun Kanjeng Sunan. Nyuwun tulung, ampun diparingi hukuman kula Yai.”
“Wis, wis kadung kabeh iki!”
Bareng kadadean kuwi, Suronggoto dadi yuyu kang
manggone ning dhaerah Lor Jawa. Urip ning padhepokanipun Syiekh Hasan Sadzali
lan Sunan Muria tentrem lan ora ana gangguan pirang-pirang sasi. Nanging
ujug-ujug, ana kang gawe curiga.Tindak tandhuke Sampokong gawe curigane
wong-wong kang manggon ning padhepokan kuwi. Sampokong kadang-kadang syiar
agamane sing ora agama Islam. Lan ujug-ujug Sampokong pamitan balik ning
negarane.
Pirang sasi Sampokong balik, ujug-ujug teka lan gawa
kapal kang isine tanduran obat-obatan ning njero kapale. Syeikh Hasan Sadzali
lan Sunan Muria kaget, kepiye carane Sampokong mrene maneh.
“ Sampokong, ana apa kowe balik mrene maneh?”
pitakone Sunan Muria.
“ Kula mriki mbeto obat-obatan mbug menawi saget
ditandur wonten dhaerah mriki lan kula inggih badhe nyebar ajaran agama kula”
tembunge Sampokong.
“ Opo? Nyebar ajaran agamamu?Dadi sesuwi iki kowe
ngapusi aku?” pitakone Syeikh Hasan Sadzali.
“ Iya, aku mrene gawa pasukanku lan pasukanku
bakalan gawe padhepokan iki ilang sak lawase!” ujare Sampokong.
“ Kowe mrene nanggo opo?” pitakone salah sawijine
muride Syeikh Hasan Sadzali.
“ Aku numpak kapal, iki mau rawa!” wangsulane
Sampokong.
“ Opo? Lha wong iki kuwi alas ning Gunung kepiye
carane kapalmu tekan kene? Kowe ora usah ngapusi maneh!” ngomonge Ali Murtanda.
“ Aku ora ngapusi, iki pancen rawa. Yen Gunung apa
bisa kapalku tekan kene? Wis dhaerah kene bakalan aku sing nguwasani!” ujare
Sampokong.
“ Yen iki pancen rawa, kapalmu bakalan njempalik
sakiki!” ngendikanipun Syeikh Hasan Sadzali lan Sunan Muria.
Banjur Syeikh Hasan Sadzali lan Sunan Muria ngendika
mangkana, kapal kang ditumpangi karo rombongane Sampokong njempalik lan isine
kocar-kacir. Kapale sakiki dadi gunung lan isine tanduran obat-obatan kuwi tiba
ana sekitaran Gunung Muria. Mula nganthi sakiki, akeh tanduran obat-obatan kang
ditemukake ning dhaerah Gunung Muria.
Ngerti yen kapale kuwalik, Sampokong wedi banjur
bali ning negarane lan ora sido nyebar agama kang dianut karoan wonge dhewe.
Bubar kuwi, padhepokan urip tentrem-tentrem ning
alas rejenu. Nanging, urip ning donya pancen mesthi pungkasane kuwi bakalan
balik wonten Gusti. Syeikh Hasan Sadzali seda. Akeh murid-muridipun Syeikh
Hasan Sadzali kang sedhih amarga kuwi, nanging kudu piye maneh. Murid-muride
banjur nerusake syiar agama Islam nganthi tekan ngendi-ngendi, amarga ntuk
amanat saka Syeikh Hasan Sadzali kanggo yen ora bakalan mandheg syiar nganti
pungkasaning nyawa.
Singasari krungu kabar yen pasukanipun Syeikh Hasan
Sadzali kuwi manggon ning Alas Rejenu banjur diparani mrono. Sakdurunge,
murid-muride Syeikh Hasan Sadzali wis ngerti yen Singasari bakalan ning Alas
Rejenu banjur murid-murid kuwi mau padha nyebar dhewe-dhewe kanggo syiar lan
alas Rejenu dadi sepi malih.
Suwi banget, ana kaluwarga saka Syeikh Hasan Sadzali
teka ning Jawa kanggo nggoleki Syeikh Hasan Sadzali. Kaluwarganipun wis
nggoleki tekan ngendi-ngendi nanging ora ketemu. Krungu-krungu yen Syeikh Hasan
Sadzali kuwi wis seda. Anggere pasarean ulama mesthi ditekani, banjur bareng
tekan ning Tuban ana kang kanda yen kon balik ning dhaerah lor Jawa, dhaerah
Muria. Kaluwargane langsung mangkat ning Muria, nemu padhepokan kang wis ora
karumat maneh lan ana pasareane. Banjur lemah pasarean kuwi diambung lan
ditemokake pasareanipun Syeikh Hasan Sadzali. Nganthi sakiki pasarean lan
padhepokan kuwi dirumat pemerintah lan didadeake wisata religi lan banget kang
ngunjungi kango ziarah uga ning air 3 rasa kang diprecaya duweni manfaat kang
akeh banget.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar