Nggambarena
rupane wong wadon sing ayu, mulane diarani Serayu. Yakuwe salah sijine kali
sing ana nang tlatah Banjarnegara. Sing dawane ngaler-aler dawa banget dewiwiti
sekang tuke sing ana nang Pegunungan Dieng lan joge ana nang Segara Kidul.
Miturut
dongeng sing wis kuncara, Kali Serayu kuwe kadadeyan saka pegaweyane Raden Werkudara
utawa Bimasena, yakuwe panengahe Pendhawa lima sing ngratoni Negara Jodhipati.
Cerita dumadine Kali Serayu demolai sekang anane Priyagung sing asmane Prabu
Trembugu. Prabu Trembugu duwe putra pitu, wadon loro lan liyane lanang kabeh.
Aran putrane Prabu Trembugu sing putri yaiku
Dewi Arimba karo Dewi Arimbi. Seliyane sing wadon-wadon mau, Prabu Trembugu uga
duwe putra sing lanang-lanang cacah lima sing asmane Braja Denta, Braja Musti,
Braja Wikalpa, Braja Lamatan, karo Kala Bendana.
Putrine
wadon sing aran Dewi Arimbi pancen wis katon diwasa, ora depaido rupane mesthi
ayu banget, mergane Prabu Trembugu wis kuncara bagus rupane lan gagah dedege,
seliyane kuwe garwane uga ayune mothor-mothor ora bisa diselaki, jan ora nana
sing bisa nandhingi.
Weruh
putrine sing wis keton diwasa mau, Sang Prabu Trembugu katon krasa kepengin
duweni wayah saka putrine sing arane Dewi Arimbi. Nanging panjenengane krasa bingung
sapa sing arep dedhaupena karo putri wadon nomer lorone mau. Prabu Trembugu
sajake bingung kepriwe anggone nggoletena bahan bojo nggo anak wadone mau, ya
Dewi Arimbi kuwe. Mula nganakake wara-wara kanggo wong-wong ing negarane yen
dheweke lagi golet bojo kanggo anak wadone.
Pawarta
kuwe mau senalika ora mung nyebar nang negarane nanging malah tekan maring
pirang-pirang negara. Pancen rupane Dewi
Arimbi sing ayu banget kaya wernane kembang mawar sing abange mothor-mothor,
mula akeh sing melik maring Dewi Arimbi. Siji mbaka siji satriya sekang
negarane lan sekang negara-negara sekubenge padha teka maring kadipatene Prabu
Trembugu, ya ora liya padha duweni niyat arep nglamar lan nggarwa Dewi Arimbi. Amarga
keton mbludag satriya-satriya sing melik lan duwe niyat nggarwa Dewi Arimbi,
Prabu Trembugu katon bingung sapa sing arep depilih.
Prabu Trembugu molai mikir-mikir,
kepriwe carane olehe milih priyagung sapa sing arep didadekena sisihane
putrine, ya Dewi Arimbi mau. Suwening-suwe, Prabu Trembugu duwe pikiran arep
mertapa kanggo golet pitudhuh sapa kira-kira sing pantes lan cocog nggo
dedadekena sisihane Dewi Arimbi. Nuli Prabu Trembugu lunga golet panggonan mertapa
sing sepi karo adoh sekang gebyare dunya.
Sewise mlaku sedawan-dawane dalan
Prabu Trembugu nemu panggonan sing krasa pas lan cocog. Prabu Trembugu nuli
mlebu maring panggonan mertapa mau, ora nten-ntenan Prabu Trembugu nuli bae sila
lan nyenyuwun maring ngarsane Dewa supaya diwei pitudhuh priyagung sapa sing
kudu dheweke pilih kanggo Putrine, Arimbi. Nang atine Prabu Trembugu celathu,
“Dhuh Dewa sing Maha Welas tur Asih, putriku wadon
siji wis katon diwasa lan pantes mbangun umah-umah. Nanging insun koh sajake
bingung, kepriwe becike anggonku golek bojo kanggo anakku Gusti”.
Senalike
kuwe ana swara seru tur medeni nyemauri dongane Prabu Trembugu sajerone tapa
mau. Swara mau mengkene monine,
“Trembugu
!!”
“Ora
susah degawe bingung!”
“Sliramu
jan-jane wis ngerti sapa sing bakal dadi bojo sekang anakmu wadon, Arimbi.”
Prabu
Trembugu katon kebingungen karo praupane katon wedi banget, kaya-kaya nembe tau
menawa Prabu Trembugu katon wedi nganti kaya kae rupane. Senajan wedi, Prabu
Trembugu nuli nyemauri swara gedhe nur medeni mau.
“La
la, lha sapa kuwe wonge?”
“Mbok
deparingana pitudhuh supaya ingsun bisa nemokena calon sing cocog karo anakku
Arimbi”.
“Gaweya
sayembara....!”. Semaure suara mau.
“Sayembara
kaya ngapa sing panjenengan maksud kuwe, ingsun ora patiya genah maksud
penjenengan”. Prabu Trembugu celathu.
Kanthi
swara sing saya lirih lan suwe suwe ngilang, swara mau semaur ngenani sayembara
sing kena dinggo milih sapa priyagung lanang sing cocog lan pantes karo Dewi
Arimbi.
“Gawenana
sayembara kaya mengkene. “Sapa wonge sing bisa gawe kali saka tengah-tengahing
pulo Jawa, pol dununge nang Segara Kidul bakal tak dadekena bojo kanggo anakku
wadon Dewi Arimbi”.
Krungu
celathune swara mau, Prabu Trembugu tambah katon bingung praupane. Nuli celathu
nang atine.
“Ee
lah dalah, koh kayane sayembarane angel temen ya?. Apa kira-kira ana sing bisa
nglakoni sayembara mau?”
Sangking
bingunge, Prabu Trembugu lekas bali bae maring umahe. Nuli ngudarasa karo
garwane.
“Yayi,
kepriwe kiye olehe awake dhewek milih calon garwa kanggo Arimbi?”. Celathune
Prabu Trembugu.
Inkang
garwa nyemauri. “Hambok bilih panjenengan sampun pikantuk pitedhah saka Dewa
kakang?.
“Wis
yayi, pancen wis. Nanging koh pithudhuh sing diwenehi Dewa mau keprungu angel
lakune yayi”. Wangsulane Prabu Trembugu nyambi katon bingung banget.
Garwane
nyemauri kanthi nggawe dedege atine Prabu Trembugu. “Boten dados menapa kakang,
menika wau menika dhawuhipun dewa, masti mawon leres lan saged dipunlampahi
kakang”.
Amarga
krungu ature garwane mau, Prabu Trembugu nuli bae gawe pengumuman sing monine
padha persis karo apa sing diomongena swara sing keprungu ana nang pertapan
mau.
“Sing sapa wonge bisa nggawe kali sing apik,
bening, nglaler ngidul joge nang segara kidul bakal tak jodhokena karo anakku
Arimbi”. Kaya kuwe ngendikane Prabu Trembugu.
Sawise keprungu warta mau, akeh
satriya sing maune melu ndaftar kanggo sayembara nggarwa Dewi Arimbi mundur ora
sida melu sayembara. Mergane sayembara katon abot timbange. Mung ana rong
satriya sing egun tetep ngotot kanggo melu sayembara mau. Wong loron kuwe mau
pancene wis sembarang gemiyen padha kuwate ya padha digdayane. Satriya-satriya
mau yakuwe Bima sing dadi penengahe Pendhawa karo Duryudana dalah sijine Kurawa
sing bengis karo sipate sing adigang adigung adiguna, dheweke bakal nglakokena
kabeh cara supayane bisa mboyong Dewi Arimbi maring Ngastina.
Sauwise
sekang rembugan ngenani anane lomba gawe kali mau, rong keluwarga mau padha
bali maring kratone dhewek-dhewek, perlune nggo ngrembug cara sing ampuh
kepriwe olehe padha gawe kali ben cepet dadi tur apik kasile.
Para
Pendhawa salah sijine ya Bima nuli diprentah dening tetuane Pendhawa yakuwe
Puntadewa kon padha lunga sekang kratone prelune padha tapa brata semedhi nyenyuwun
maring ngarsane Dewa sing Maha Welas Asih, ben diwei pitudhuh kepriwe kareben
olih pitudhuh kepriwe olehe gawe kali, molaine sekang ngendi lan nyenyuwun pitulungan
lancar anggone gawe kali.
Nuli
bae Bima lunga sekang Kratone tumuju sukune Gunung Dieng kanggo nglakokena apa
sing deprentahena Puntadewa.
Amarga
wedi kesaingan lan kalah karo para Pendhawa, Duryudana prentah maring balane
supaya nginggeng maring Para Pendhawa, apa sing lagi dilakokena. Seliayane
kuwe, utusane uga kon ndeleng lepriwe carane Pendhawa nggone gawe kali.
Supayane
ora kewenangan, Bala Kurawa sing diutus nuli digawe rupa kethek. Dheweke padha
nginggeng, nututi nuli mburu maring ngendi lakune para Pendhawa. Sewise weruh
menawa Para Pendhawa ora age-age gawe kali malah tapa brata nang Sukune Gunung
Dieng, utusane Duryudana nuli bali. Sebaline sekang Gunung Dieng, langsung bae
lapur maring Duryudana apa sing diweruhi nalikane nginthili Para Pendhawa.
“Paduka
Duryudana, para Pendhawa boten lajeng ndamel lepen paduka, nanging samenika
tesih sami tapa wonten sukuning Gunung Dieng.”
Krungu
lapuran sekang utusane yen Para Pendhawa lagi padha tapa brata, ajamaning tiron
tapa brata, para Kurawa langsung bae molai gawe kali. Pikirane Kurawa sing
molai dhisit mesthi dadine uga mesthi dhisit. Aja maning kemutan ndonga sedurunge
miwiti nggone padha nggaweni kali mau. Terus bae padha temandang gawe nggarap
kali sing nggo lomba karo Pendhawa. Mbuh apa bae sing ana dinggo ndhudhuki
lemah. Sing penting bisa dadi kali sing gedhe. Mbuh nganggo gejig, pacul,
bendho, arit lan apa bae sing ana pokoke padha denggo.
Celathune
Duryudana sing rupane raseksa gedhe dhuwur tur medeni kaya mengkene,
“Ayo
bala kurawa!”
“Tangiya,
tumandangana pegaweyanku gawe kali tekan Segara Kidul. Supayane prabumu kiye
bisa mboyong Arimbi sing sulistya wernane!”
“Ha
ha ha ha....”
Keprungu
prentah kaya mengkono, bala kurawa nili tumandang gawe molai anggone nggaweni kali.
Sebab
akeh balane, mulane Kurawa sewektune sewulan bae kaline wis keton dawa banget ngaler-aler
kasile njujug maring Segara Kidul. Pase, kali sing digawe nang bala Kurawa wis
tekan Jatirokeh. Salah sijine papan sing nang jaman siki ana nang kabupaten Banyumas.
Meruhi
kedadeyan sing kaya mengkono, Petruk karo Gareng padha klimpungan karo bingung
atine merga kali gaweyane Kurawa wis meh tekan Segara Kidul.
Gareng
nuli celathu maring Petruk.
“E
lah dalah. Truk kiye si kepriwe ceritane?. Deneng si baka kurawa nggone gawe
kali wis dawa temen?. Bisa-bisa kiye mengko bendarane awake dhewek kalah olehe
sayembara nggawe kali.
“Iya
koh Reng Gareng, kiye si arep kepriwe larah-larahane?. Bendarane awake dhewek
mesthi isin karo para Dewa yen kalah olehe melu sayembara. Terus kiye arep
kepriwe Reng Gareng?”. Semaure Petruk.
“Mayuh!.
Awake dhewek siki padha lapur maring bendara Pendhawa. Arep kepriwe olehe padha
nusul pegaweyane Bala Kurawa sing olehe nggaweni kali wis meh njujug tekan
Segara Kidul”. Sambunge Gareng.
“Mayuh
mayuh”.
Petruk
karo Gareng terus padha temuju maring kratone para Pandhawa. Nanging sepira
kagete meruhi nek para Pandhawa malah ora sijiya sing ana nang kraton. Mula
nggawe banget bingunge Gareng karo Petruk.
Amarga
bingung, Petruk karo Gareng takon maring bala-bala sing ana nang kratone para
Pandhawa. Takone mengkene,
“Heh
prajurit, ko padha weruh maring ngendi tindake bendara-bendarane awake dhewek
sesuwene kiye?”.
“Sengertiku,
bendara Pandhawa lima pada tumuju ana sukune Gunung Dhieng Truk, Reng. Perlune
padha tapa nyenyuwun maring dewa, kepriwe olehe arep miwiti anggone gawe kali”.
Semaure prajurit kraton.
“Owalah
kaya kuwe ceritane, ya wis mayuh Reng!. Awake dhewek nusul maring Gunung
Dieng”. Celathune Petruk karo nesu-nesu.
Sauwise
tekan sukune Gunung Dieng, Punakawan loro kuwe sengsaya bingung bareng weruh
bendarane ya Pendhawa lima mau egun padha ngleker tapa brata kabeh, khusuk
semedhi nang Gunung Dieng sing anyes jejes hawane. Punakawan loro padha
ngorong-ngorong,
“Bendara, wungu lah, si kepriwe deneng padha
tapa bae ora wungu-wungu! Kae lho Kurawa
wis meh rampung nggone gawe kali. Ora wurung mengko kalah cepet olehe gawe
kali. Ya tegese kalah olehe sayembara. Merga kali mau mbokan sarate menang
sayembara?. Ndara Bima, wungu lah!”. Kaya kuwe ngorong-ngoronge Petruk karo
Gareng.
Nanging
bendarane padha meneng bae ora ana sing tangi apamaning mangsuli omongane
Petruk karo Gareng.
Dienteni
sedina sewengi nganti wetenge padha kengelihen bendarane tetep bae ora padha
tangi, mulane padha metu akale. Petruk mbedhul wulu cumbu sing ana nang jempol
sikile Bimasena. Bareng rambute debedhul, Bimasena tangi gregah karo
ngereng-ngereng kelaranen. Bareng kucek-kucek mripat, keton Petruk karo Gareng
lagi padha ndhepepes keweden, banjur ditendhang nganti padha krungkeb. Mesthi
bae Punakawan loro padha nangis nggerung-nggerung kelaranen nganti nangikna
para Pendhawa liyane, yakuwe Puntadewa, Harjuna, Nakula karo Sadewa.
“Ana
apa kiye, deneng padha tangisan nggerung-nggerung kaya wong dikaniyaya. Wis
menenga!. Aja gawe rusuhing pertapan Gunung Dhieng kiye. Mundhak kena bendu
kowe-kowe padha”. Swarane Harjuna karo swarane sing alus nentremena ati.
Bareng
wis temata kabeh, Petruk karo Gareng padha nyeritakna apa sing wis deweruhi
neng Punakawan loro mau. Ngenani wis meh dadine kali sing digawe nang para
Kurawa, jan wis ngaler-aler dawa banget. Ora salah nek ora age-age demolai para
Pendhawa mesthi kalah olehe lomba gawe kali. Mulane bendarane padha diaturi kon
leren nggone
tapa brata. Ora kur isin karo Kurawa nek kalah, tapi ya banget isine karo para
dewa.
Kaya
mengkene lapurane Petruk karo Gareng.
“Bendara,
mbok panjenengan sami ampun namung tapa kemawon, mbok langkung sae menawi
enggal-enggal dipundamel menika lepen. Amarga Bala Kurawa sampun dumugi Jatirokeh,
sekedhap malih njujug dugi wonten Segara Kidul ndara”. Kandhane Petruk.
“Inggih
ndara Pandhawa, kelawan bala ingkang ewon cacahe, anggenipun damel lepen Kurawa
enggal sanget. Menawi mboten enggal-enggal panjenengan wiwiti, mesthi mawon
para bendara badhe kalah anggenipun ndherek sayembara”. Gareng nyauri.
Bareng krungu kedadeyan kaya mengkana, para
Pendhawa
padha
mikir
kepriwe
anggone
arep
miwiti
nggone
gawe kali.
Semar sing dadi
kesepuhane
para
Pendhawa
dijaluki
petwuah nang para Pendhawa.
“Dhuh
kiyai Semar, miturut panjenengan sinten ingkang langkung panter supados damel
lepenipun kiyai?, ugi kados pundi anggenipun seged damel lepen kala wau supados
mboten ketingal biasa kemawon kiyai?”. Celathune Nakula sing katon bingung.
Nuli
Semar ngwei
petudhuh
supaya sing gawe kali kon
Bimasena
bae, sing genah
kesektene
karo
bregas awake. Seliane
kuwe
nggon
egawe
kali mau dikon
aja
nganggo
perkakas sing biasa kaya sing
denggo nang para Kurawa sing rupane pacul karo gejig, nanging
Semar
paring pitudhuh kon nggone gawe kali nganggo linggane Bimasena. Krungu perkara
sing kaya mengkono sing ana nang sandhinge Semar karo Bimasena yakuwe ana
tunggal-tunggale para Pendhawa uga ana Petruk karo Gareng senalika kuwe padha
gumun.
Wis
krungu ngendikane Kiyai Semar kaya kuwe, Bima nuli mikir ana ngendi becike
olehe miwiti nggawe kaline. Dheweke nuli kemutan menawa nang senjerone tapa,
ana pitudhuh supaya olehe nggawe kali dewiwiti sekang sijine panggonan ana nang
sengingsore papan tapane para Pendhawa. Kiyai Semar nuli nggawa Bima tumuju
maring panggonan sing kira-kirane Bima mau cocog nggo miwiti gawe kali mau. Bareng
wis tekan, Kiyai Semar dijaluk pithudhuhe apa panggonan mau cocog miwiti gawe
kali. Nuli Kiyai Semar ngestokaken. Senalika kuwe Bimasena nuli ngestokaken Pituture
Kiyai Semar terus nglukar sandhangane. Amarga kemutan maring ayune Dewi Arimbi,
Bimasena urip linggane, sing maune biasa-biasa bae, sauwise tapa dadi katon
landhep kaya dene wluku. Bareng kaya kuwe, Bima terus mlaku nglarak linggane
mau, ya perlune supaya dadi olehe gawe kali. Bimasena mlaku ngulon terus
sangkane, nuli dibablasaken maring ngidul, tujune ora liya ya mung maring
Segara Kidul. Kedadeyan kuwe nandhani anane saingan antarane Pendhawa karo
Kurawa. Sing lagi padha adu kekuwatan sapa sing paling cepet nggone gawe kali.
Temenan,
pancene pitudhuhe Semar ora mblenjani. Bareng Bima mlaku blas ora nana sing
wani ngganggu dheweke. Sebabe sapa bae wis padha ngerti angger Bimasena kuwe
satriya sing sekti mandraguna. Sapa baes ing wani ngganggu bakal disingkirena
kaya paribasan rawe-rawe rantas
malang-malang putung. Siji-sijine sing wani ngganggu yakuwe kur kewan yuyu.
Yuyu mau nyapiti sukune Bima nganti padha ledhes. Amarga Bima gregeten, nuli
ngetokena aji-ajine yakuwe Kuku Pancanaka, terus bae yuyu-yuyu mau depithesi
nganti padha mati tekan ora padha wani ngganggu maning. Mulane nganti seprene
yuyu sawah nang awake ana pinggetane, ya kuwe sing njalari merga pithesane Bima.
Bareng wis
patang puluh dina, temenan Bima rampung nggone gawe kali tekan Segara Kidul,
wis krasa olehe gawe kali apik rupane, Bima langsung bae bali menyang kratone. Nang
papan liyane, Ppra Kurawa sing wis molai dhisit nggone gawe kali malah ora
tutug tekan Segara Kidul olehe gawe kali. Malah nganti Kurawa duwe pikiran sing
ora apik, yakuwe kali gaweyane dheweke disambungna karo kali sing digawe Bima sing wis rampung tekan segara kidul. Ancase ya mung supaya dheweke
deanggep rampung olehe gawe kali lan bisa mboyong Dewi Arimbi. Nanging perkara
mau dingerteni nang Prabu Trembugu, mula Duryudana tetep dianggep kalah olehe
melu sayembara.
Kali
sing digawe Kurawa rupane jan ora karuwan, banyune buthek terus kaya miline
banyu nggawani awu. Mulane diarani kali Merawu, ya sekang cekakane kali sing
memper awu. Kebalikane kali sing digawe nang Kurawa, kali sing digawe Bima rupa
banyune bening, resik, karo ora nana kotorane. Ibarate angger diomongena kaya
rupane bocah wadon sing ayu. Merga dadine kali mau jalaran tersire Bima karo
wong wadon sing ayu, mula saka kuwe kali sing digawe nang Bima diarani kali
Serayu, ya cekakan saka teksir maring wong ayu.
Seliyane
kuwe, panggonan sing dienggo Bima ngudhari klambine mau, sing panggonane nang
Gunung Dieng diarani Bimalukar. Aran kuwe dejuput merga nang panggonan mau Bima
nglukar sandhangane kanggo miwiti nggone gawe kali nganggo linggane sing gedhe,
dawa tur landhep.
Bareng Prabu Trembugu semerep kali
sing digawe nang Bima apik rupane, bening, tujune ya bener maring segar kidul,
mulane Bima sing dipilih Prabu Trembugu kanggo nggarwa Dewi
Arimbi.
Pungkasane Bima dijodhokena karo
Dewi Arimbi lan didadekake nata nang Pringgondani.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar